Rabu, 11 Julai 2012

Sakit vs Sihat












 
 





sedang sya menggodek² pendrive sya ternampk gambar ank chumel sya si tembam darwisy, sya tersenyum sendiri. teringat ketika dahulu yg darwisy mmg agak chubby. sonok sgt gomol2 geget2 manja pp dia. msa darwisy sihat dlu dia boleh duduk sendirian diam sambil menonton tv (slh satu terapi utk mata nya) semntara nenk2 nya memasak di dapur. boleh sandarkan pada sudut sofa, boleh biarkan dia dlm carseat/bouncer/playmat smbil teman nenek memasak di dapur. saat bwa di berjalan², soping, nyusu hingga di atertido sendiri. dlu darwisy klu tido mlm mmg ats lengan. klu aku angkt lengan utk ke toilet/ bgn dia pastu terjaga. aku hnya bleh bgn klu dia benar2 hanyut dibuai mimpi ke tnh suci. klu x jgn harap aku leh bgn klu tercirit sekalipun ahhah (ops xpnh lg ka tcirit)...namun kini........
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------















segalanya berubah sejak mac 2012. aku sendiri pun xtahu apa yg x kena. 25.05-09.06.2012 darwisy dimaskkan ke wad ats sebba kshtan demam. apabila discas dia mula suka keraskan badan smpai senget bdn2, sbb tu tuang dia apabila di xray sedikit bengkok, ssh utk lentang kan dia, riba & todikan dia krn dia apsti akn keraskan otot² kuat dia tuh. cuma klu kita ngadapkan dia akn suka tp ....dia akn lentokkan kepala & bdn ke belakng. klu dibiarkan mmg dia suka namun tu postur yg slh & xelok utk darwisy. dugaan dtg lg , bru 1 bln berehat di rumah darwisy admit lg pd 09.07.2012 krn demam lg & kancing gg. maybe krn terllau pns. dia start demam jumaat 6hb tu tp ahd nya dh baik.isnin tu mula demam blk. jumaat tu aku sempt ke darussyifa & mandi hydroterapi darwisy pd sblh mlmnya tuh selama 2 mlm. bkn main rilex dia x hengat dlm kolam spa tuh.
ya aku tahu dugaan allah ada hikmahNya, tp kdgkala aku juga insan biasa yg lemah, menagis sendiri utk mluahkan apa yg terbuku. nk ceritakan pd org, org xkan paham krn mereka x alami situasi aku. tiap detik & ketika kerisauan pasti akn dtg melanda & air mata jernih pasti akn berguguran. Sekurang²nya aku dpt meluahkan yg tbuku apabila menagis sendiri. apabila saat2 kritikal air mata jernih mula hendak mengugurkan diri pasti aku akn lari supaya tiada sesiapa yg nmpk aku.(cover cun) hahahh. aku xsuka org melihat aku sedih. krn merka pasti akn menitiskan airmata bsama2 aku. biarlah hnya aku sedih sendiri. biar org tgk aku gumbira senantiasa.
penah juga 2 x aku manitiskan airmata apabila org menegur darwisy utk bermain2, namun apabila aku mjelaskan keadaan drwisy meeka mmg agk terkejut sbb darwisy mmg nmpk normal. (kuasa allahkan, alhamdulillah). mereka mula btnyakan aku punca² darwisy begini & mereka sgt sedih & mata mereka juga mula bkaca. cerita punya cerita aku la yg berguguran airmata sebak sbb aku mmg xnak mengingatkan 'tragedi itam' itu lg. klu igtkan mmg geram. namun aku sbg hamba allah kena redha. hidup perlu diteruskan. dendam xkan kemana & tiada guna. cuma aku doakan semoga 'insan' yg pernah hadir utk mjaga dlm idup darwisy selain kami sbg ibu bapnya & neneknya diberi hidayah & keampunan. semoga apa yg tjd pd darwisy akn mjd pedoman kita semua di msa hdpan.amin

* semoga darwisy cpt sembuh ya syg
* semoga darwisy mjd ank yg soleh & dpt meng'imam' kan kita sekelurga
* semoga darwisy diberi kesihatan yg kekal & pulih spt sediaka, dpt mnjalani idup spt ank2 lain
* semoga darwisy boleh tersenyum kembali & gelak mengekek2 spt sblm 'kejadian'-rindunya pd ketawa dia
* semoga darwisy dpt melihat dunia ini & muka insan² tsyg
* semoga darwisy boleh duduk, berjalan utk ke masjid dpn umah kita spt yg sll ibu bisikkan di telinga darwisy dr dlu hingga kini & berlari berkejaran bersma kakakyg sering btya ' bila darwisy nk besar ni ibu...hjr x sabar nk tngu main n adik, lari2 gigit2 buntot, naik basikal n adik.
* semoga segala hjt ibu terlaksana ...i'allah amin

- x dpt menahan air mata so terpaksa stop kat cni dlu..kang kantoi...kna lari g toilet...

2 Comments:

  1. Sima said...
    Salam. Maafla jika pertanyaan ni mengganggu. Doc tak buat scan kat kepala ke? Utk tau apa penyakit sebenar.

    Semoga Putera Harraz Darwisy sembuh seperti anak2 normal yg lain. Semoga dia membesar menjadi anak yg soleh. Ya Allah, berikanlah kesihatan yg baik utk Putera Harraz Darwisy dan pulihkan dia. Amin.
    bEe HoNeY said...
    DOC BAT CT SCAN MSA 'TAGEDI ITAM' TU SBYK 2 X. PENDARAH OTAK KESELURUHAN YG TERUK, ADA 3 KESAN DARAH BEKU & PENDARAHAN PD KEDUA BELAH MATA, CUMA MATA KIRI LBH TERUK. SKRG DOC DIANOGSIS DARWISY CP (CEREBLY PALSY)

Post a Comment