Khamis, 27 Jun 2013

Perkembangan ank²


kat umah kna fisio gak walaupun ibu dh stat keje kna bat gak ya syg. fisio amat penting utk oto2 pergerkan awk tau!
skrg ni mulut suka sgt pot pet pot pet. ada mlm tu time ibu tertido leh lak dia pot pet sesorang kt telinga ibu. yg jelas ibu dengar perkataan yg terkeluar ialah "hahdoiiii" , " betui" . ritu ayah suapkan nasi sia kuarkan perkataan "dah dah " hahah trs ayah stop suap dia, bertuah syg ni. ayh pun dan2 tu stop. awisy lak diam pas ayah stop suap mkn ehehhe. syukur pd allah yg xterhingga wlpun kdgkala perkataan itu kuar tanpa disengajakan tp aku sgt happy yg amat.
Sedikit sebyk perubahan darwisy tunjukkan. mkn pun dh x nagis. restube pun dh aku tanggalkan tanpa keizinan doc tau!. berani xaku? ehhehe tp aku dh jmpa doc 4 ari slpas restube dicabut. doc kata ok klu dia xde mslh dr segi mkn & sbgainya. Kali ni aku mmg tekad utk tanggalkan trs restube tuh. smapi bila nk bergantung kpd restube kan. ALhamdulillah kali ni aku lbh kuat utk meneruskan niat utk tanggalkan trs restube tuh. dlu 2-3 x buka pastu pdg blk. ni alhamdulillah dh 3 mngu tanpa restube. epi yg amat, hanya allah yg tahu. kunyahan dia ketika mkn pun nmpk semakin stabil, susu bru belajar blk botol, klu x btl pkai syringe. tp aku lbh bykkan btl. stimulate blk muscle2 pp, mulut & mukanya utk lbh kuat. alhamdulillah cuma air masak sng sgt tsedak kna lbh berhati2
Kaka pun skrg suka sgt layan adik smpai ada sekali tu aku terlolap dia leh angkt adik letak ats riba dia. aku tjaga terlihat adik atas riba ya allah seriau darah aku, kecut perot ya amt. takot! trauma! fobia! xpasal2 si kakak kena bebel ngan ibu sbb pepandai angkt adik. ibu msk trauma lg kakak. ibu teringat tragedi itam 2 thn lalu. msh segar di ingatan. aku ckp elok2 n si kakak.
ibu :  kakak xleh bat camni, adik x chat btl lg, adik ni xleh diangkat sesuka hati kak, klu kakak nk kakak bgtau ibu, ibu tlg angktkan adik letak ats riba kakak. len x kakak jgn bat lg ya. ibu takot. klu adik jatuh camna? kakak nak adik jd mcm dlu?
kakak : ye la bu, hjr minta maaf. hajar xmau adik masuk hospital lg. klu adik pendarahan otak nanti adik koma lg kan. hajar geram sgt tgk adik skrg ni bu. dia suka sgt, makin chomel, suka ckp n kakak. geram sgt ibu. xsabar tunggu adik besar ibu, leh main basikal n kakak & p masjid sesama.
ibu: klu kakak syg n adik kakak kna la jga adik elok2. kakak doakan adik smga adik cpt sembuh ya.
kakak : ok la ibu hajar p amik wuduk  nak solat , nk doakan adik.

0 Comments:

Post a Comment